Jag har ett förflutet som husbilsbyggare och byggt ett 10tal husbilar. Idag är solsemestrarna utbytta mot äventyrssemestrar och då behöver jag något mindre och enklare, en bil där jag kan åka motorvägsfart under litern och ändå ha varmt, torrt samt bekvämt. Det enda jag saknar är varmvatten till duschen efter en hel dag med äventyr.

 

Renault Master årsmodell 2002.

 

Arbetsbil

 

Under höger säte sitter det en 300w omformare som ger ren sinusvåg till mina batterimaskiners laddare, vill ha en fast plats för mina laddare. Denna omformare är ypperlig för laddning av datorer och elektronik, uttag finns även i bodelen.

 

Bakom vänster säte sitter det en 2000W omformare så jag kan köra elmaskiner, min lilla kompressor samt mikron när jag är på jobb. Även denna har egna uttag i bodelen.

 

Hela verkstadsinredningen sitter med 8st skruvar och bostadsinredningen sitter med 6st skruvar. Skiftet tar ca 30min beroende på hur mycket verktyg jag för dagen har i bussen.

 

Inredningen är modulsystem som ställs in, av dom 6st skruvarna går 4st åt till dessa. Nedfällbar skiva på vänsterdörren.

 
Samt 2st skruvar till den högra modulen.
 

Den innehåller en 25liter vattendunk, tryckstyrd vattenpump samt duschslang både fram och bak.

 
 

Strömmen till detta får jag via en cigkabel. Bordet har 2st fästen, ett när det används och ett hängande.

 

I dörröppningen har jag gjort en köksmodul som är svängbar. Då kan jag sitta inne på sängen eller stå ute och laga mat. Vatten från duschslagen och avlopp via golvet. Gasolpisen är från Jula och kostade 149kr, den drivs av en sprayflaska. 

 

Elsystemet för bil och bodel är isärkopplat när inte motorn går. Då min 2000w omformare kräver enormt med ström har jag batterieffekt att driva denna box utan problem. Sidomodulen är anpassad i storlek för 25L dunken samt 2st väskor med mat.

 
Framsidan på sängen är uppfällbar med 2st ben så 80cm blir 120cm. Detta ger ett stort förvaringsutrymme åt mina hjulförsedda backar till klädesförvaring.
 

Bakom sängen står garderoben, övre delen rymmer mina smutsiga klätter och vandringskläder samt den undre är anpassad för en nödtoa. Ett skynke att hänga upp mellan bakdörrarna så jag kan duscha ligger åxå där.

 
 

Kaffemaskinens placering är inte optimal men en kompromiss då den skall vara lättåtkomlig när jag är ute på jobb. Mikron är guld både på vardagarna och på semestern. På vardagarna står det slippapper mm på lådorna men på helgerna står det kalsingar och annat. Totalt 8st lådor ger tillräckligt med platts.

 

En skotork är aldrig hel när man vandrar, ström har jag via min omformare.

 

Den svängbara köksmodulen från IKEA sitter i bordsben och hållare från Jula. Den är hopskruvad med vanliga 400mm hyllplan.

 

Efter en hel dag med äventyr är denna vy lockande.

 

Målet med bussen är inte att den skall vara den finaste och bekvämaste utan vara just min safaribil. En bil som jag kan åka 300mil med på en vecka, ett alternativ till min MC då man blivit 50+ och bekväm. En bil att på fredagskvällen åka 40mil för att göra något kul på lördagen och sedan åka hem igen. På gården står min stora och ”fina” husbil oanvänd då jag inte har dom behoven just nu. Näst på tur är att installera denna 5Kw dieselvärmare för luft.