Denna sida handlar om min renovering av en Volvo Brage 375 årsmodell 1954

 

Tidsenlig bild med lingrävare

 

Detta är en kanondragare från Gotland som blev plogbil i Grängesberg, bilen hade varit parkerad bakom en lada i 14år.

 

Efter 2timmar fick vi igång motor och bromsar hjälpligt.

 

Hemma på gården med förra ägaren

 

Var egentligen inte lika trött som den såg ut som.

Många färger var det.

 

Traktordäck i fram, då bilen ståt i 14år var däcken ovala och vid hemtransporten var jag mer i luften än på sätet.

 

Stommarna till stolarna var hela

 

Isärplockad

 

Förstår varför det kallas aligatorhuv

 

Nytt flak byggdes

 

Långt in på natten

 

En spetsplog från 1935 monterades. Hade först ett handspel för att lyfta plogen

 

Nästa års ved fick agera barlast.

Ingen servo eller synkroniserad låda krävde sin man för att köra

Provisorisk defroster

 

Inredningen bestod av 37st plåtdelar som slipades och lackades i ASEA blå

 

Allt slipades och målades, fuskade med att dammsuga golvet så växelspaken blev dammig.

 

Jag sydde upp en ny klädsel

 

Nu fattas bara mattan

 

Militär registreringsskylt

 

Tidsenliga dekaler. Vindrutetorkarna har egna motorer med egna vred.

 
Lastbilarna såldes omålade utan hytt och kördes sedan till en fristående verkstad som monterade hytten. Detta är en Nyströmhytt. Denna hytt hade golvet i trä och blev senare den första hytten helt i stål som blev godkänd säkerhetshytt
 

Justerbar stol kostade 17kr extra vid leverans

 

Allt putsades och lackades

 

Trots förutsättningarna var det en seriös renovering

 
 
 
 

Karossen slipades helt rostfri men spacklades aldrig upp, i fösta skedet handlade det om konservering och inte låta lastbilen rosta sönder. Luften till sprutpistolen kom från lastbilens släpvagnsuttag. Det betyder att lastbilen fick gå på tomgång medan jag lackade, det var definitivt flugfritt.

 

En solig vinterdag...

 

Då var det ljusblå klart

 

Det mörkblå kom på

 

Tankpåfyllningen samt att plåten provlackades grått

 

Plåtar tillverkades

 

Nytt och fint blev det. Däcken är fortfarande dom gamla.

 

Ett nyrenoverat flak kom på och lackades i samma färg

 

Ett provisoriskt avgasrör hängdes upp samt ett solskydd införskaffades på Falu marknad

 

Grillen slipades ner och lackades samt en vinsch till plogen monterades, så här i efterhand ser jag att vinschen är fel monterad i fråga om linans placering.

 

En bensinmotor på 4.7liter med toppventiler. Bensinmodellen hette Brage och Dieseln hette Starke

 

Nu är den färdig för ett nytt liv på en gård i Dalarna, buren på taket är till för presenning enligt gamla metoder

 

Varje dag i en sommar hade jag med mej lastbilen till jobbet och fyllde flaket med bark till utfyllnad av tomten.

 

Åtskilliga last med singel och jord har den tagit hem. Gruset är billigt men frakten är dyr

 

När gården var klar stod den i några år innan jag sålde den till en åkare i Göteborg

 

2växlad bakaxel gav mej 8st Osynkroniserade växlar

 

Lättåtkomlig säkringsdosa med 15säkringar, inte mycket elektronik på den tiden